Για
το νομοσχέδιο που αφορά τους Φορείς Διαχείρισης Προστατευόμενων
Περιοχών, τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων αλλά και την
αποσυρθείσα τροπολογία για τα αδέσποτα ζώα μίλησε στην Ολομέλεια της
Βουλής η ανεξάρτητη βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης Κατερίνα Μάρκου.
Η βουλευτής τόνισε την ανάγκη θεσμικής
και νομικής θωράκισης των Προστατευόμενων Περιοχών, αναφερόμενη
ιδιαιτέρως στο Εθνικό Πάρκο Δέλτα Αξιού, όπου το σχετικό προεδρικό
διάταγμα είναι έτοιμο αλλά δεν εκδίδεται, με αφορμή και σχετική επιστολή
του Προέδρου του Φορέα.

Μίλησε ακόμα για τις προοπτικές ανάπτυξης
που κρύβουν, ιδίως για τις τοπικές κοινωνίες, οι προστατευόμενες
περιοχές λέγοντας ότι «είναι πολύ σημαντικό, να καλλιεργηθεί η
συνείδηση και σε τοπικό επίπεδο ότι η ύπαρξη μιας προστατευόμενης
περιοχής δεν σημαίνει μόνο περιορισμούς στις δραστηριότητες αλλά
προσφέρει και οφέλη».
Τέλος, ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην
υπουργική τροπολογία που απέσυρε ο Υπουργός για τη λειτουργία κέντρων
περίθαλψης και διαμονής αδέσποτων ζώων σε δασικές και χορτολιβαδικές
εκτάσεις, με στόχο τον περιορισμό της «παράνομης μεταχείρισης των
αδέσποτων ζώων από ιδιώτες και σωματεία και την προστασία της δημόσιας
υγείας».
«Εννοείτε ότι οι φιλοζωικές
οργανώσεις και οι εθελοντές που, με δικά τους έξοδα και κόπο,
φροντίζουν, περιθάλπουν και σιτίζουν τα αδέσποτα ζώα, για τα οποία η
αρμόδια πολιτεία δεν κάνει τίποτα, παρανομούν;» αναρωτήθηκε και
ζήτησε, σε περίπτωση επαναφοράς της ρύθμισης, να υπάρξουν αλλαγές και να
απαλειφθεί η προσβλητική για κάθε φιλόζωο εισηγητική έκθεση.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
Κυρίες και κύριοι βουλευτές,
Ο νέος νόμος για τους Φορείς Διαχείρισης
Προστατευόμενων Περιοχών έρχεται υπό την πίεση της επιβολής βαρύτατων
προστίμων για τη χώρα από την Ευρωπαϊκή Ένωση, για τη μη ορθή εφαρμογή
του ευρωπαϊκού δικαίου περιβάλλοντος. Δεν εισάγει, λοιπόν, κάποια μεγάλη
μεταρρύθμιση, απλά επεκτείνει ως ένα μεγάλο βαθμό το σχετικό πλαίσιο
και την κάλυψη ιδίως των περιοχών Natura.
Παρά τα θετικά στοιχεία του νομοσχεδίου, θα ήθελα να αναφερθώ σε κάποια θέματα τα οποία δυστυχώς δεν αντιμετωπίζονται επαρκώς.
Το πρώτο έχει να κάνει με τη θεσμική και
νομική θωράκιση των προστατευόμενων περιοχών. Η νομοθεσία μιλάει
ξεκάθαρα για την υποχρεωτική έκδοση Προεδρικών Διαταγμάτων που θα
ρυθμίζουν το προστατευτικό καθεστών των περιοχών και τις επιτρεπόμενες
ανθρώπινες δραστηριότητες. Μέχρι σήμερα, έχουν εκδοθεί μόνο 4 ή 5 αν δεν
κάνω λάθος, και για όλες τις υπόλοιπες περιοχές υπάρχουν ΚΥΑ, οι
οποίες, όμως, έχουν καταπέσει πολλές φορές στα διοικητικά δικαστήρια. Οι
περιοχές δηλαδή παραμένουν επί της ουσίας απροστάτευτες.
Πριν από δύο χρόνια, είχα καταθέσει ερώτηση για την αποθήκη logistics
που ‘ξεφύτρωσε’ ξαφνικά μέσα στο Εθνικό Πάρκο Δέλτα Αξιού. Ο κ.
υπουργός μίλησε για περιβαλλοντικές μελέτες και σχέδια. Επί του
πρακτέου, πόσα προεδρικά διατάγματα για τη νομική θωράκιση των περιοχών
έχουν εκδοθεί από το Υπουργείο τα τελευταία τρία χρόνια διακυβέρνησης;
Ακόμα περιμένουμε.Το προεδρικό διάταγμα για το Εθνικό Πάρκο Δέλτα Αξιού τουλάχιστον, είναι, υποτίθεται έτοιμο. Για ποιο λόγο δεν τίθεται σε ισχύ; Και μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για τον νέο φορέα Θερμαϊκού Κόλπου, με ποιόν τρόπο θα διασφαλίσετε ότι δεν θα δημιουργηθούν και νέα τετελεσμένα; Πιστεύω έχετε διαβάσει την επιστολή που έστειλε ο Πρόεδρος του Φορέα Διαχείρισης Δέλτα Αξιού και αναφέρεται σε αυτό ακριβώς το θέμα.
Εδώ τίθεται και το ζήτημα των αρμοδιοτήτων των φορέων. Τι πρέπει να κάνει ένας υπάλληλος που διαπιστώνει μια τέτοια παρανομία; Ποιόν πρέπει να ειδοποιήσει και πόσο σύντομα επιλαμβάνονται τελικά οι αρμόδιες υπηρεσίες; Αντιλαμβάνεστε ότι μια αποθήκη, για παράδειγμα, δεν χτίζεται εν μία νυκτί. Υπάρχει λοιπόν ένα κενό εδώ, σημαντικό, που παραμένει και με τον νέο νόμο ακάλυπτο.
Δεν μπορώ να μην αναφερθώ και στο θέμα των υπαλλήλων των φορέων, οι οποίοι, σημειωτέον, είναι απλήρωτοι από τον Δεκέμβριο και, όπως αναφέρθηκε και στην Επιτροπή, δεν αναμένεται να πληρωθούν πριν τον Απρίλιο.
Επειδή κάτι ακούστηκε για προνόμια: δεν περίμενα ποτέ ότι θα ακούσω από συναδέλφους – υποτίθεται αριστερούς – να κατηγορούν εργαζομένους στον ίδιο φορέα για 10 και 11 χρόνια, ότι δήθεν κυνηγάνε τα προνόμια, όταν απλά επιχειρούν να διαφυλάξουν εργασιακά δικαιώματα και κεκτημένα τόσων ετών.
Ισχυρίζεστε ότι η λύση του οκταμήνου είναι η μοναδική. Ενδεχομένως αλλά δεν φαντάζομαι να περιμένετε να σας ευχαριστήσουν που, μετά από τόσα χρόνια δουλειάς, θα βρεθούν πάλι στο σημείο μηδέν. Πρόκειται για ανθρώπους που έχουν συνδέσει τη ζωή τους με τους φορείς διαχείρισης, που έχουν αποκτήσει όχι μόνο πολύτιμη εμπειρία αλλά, μέσα σε αντίξοες συνθήκες, έχουν συμβάλει με την εργασία και την αγάπη τους για το αντικείμενο στην ανάδειξη των περιοχών αυτών. Θέλετε να πείτε ότι μέσα σε τρία χρόνια δεν υπήρχε δυνατότητα να καλυφθούν έστω τμηματικά αυτές οι θέσεις;
Σε κάθε περίπτωση, οφείλετε να δώσετε κάθε δυνατή εξασφάλιση ότι, έστω μέχρι τη λειτουργία του νέου καθεστώτος, δεν θα μείνουν οι άνθρωποι αυτοί μετέωροι. Παρακαλώ, λοιπόν, να ξαναδείτε το θέμα της παράτασης που ζητούν και τη σχετική τροπολογία που έχουν αποστείλει.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
οι προστατευόμενες περιοχές κρύβουν αναξιοποίητες δυνατότητες ανάπτυξης. Δεν μιλάμε φυσικά για μια καταστρεπτική εκμετάλλευση, αλλά για μια ήπια ανάπτυξη, ακολουθώντας και τις επιτυχημένες πρακτικές άλλων ευρωπαϊκών χωρών, όπως είναι η Δανία ή η Γερμανία, που μπορούν να δώσουν μεγαλύτερη οικονομική αυτονομία στους ίδιους τους φορείς αλλά και να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας στις τοπικές κοινωνίες.
Ειδικά το τελευταίο είναι πολύ σημαντικό, να καλλιεργηθεί η συνείδηση και σε τοπικό επίπεδο ότι η ύπαρξη μιας προστατευόμενης περιοχής δεν σημαίνει μόνο περιορισμούς στις δραστηριότητες αλλά προσφέρει και οφέλη. Από την ίδια περιοχή είμαστε, κύριε Υπουργέ, γνωρίζετε και τα προβλήματα με τα αγριογούρουνα και με τις αγροτικές καλλιέργειες. Στην πράξη, λοιπόν, θα φανεί αν το νέο πλαίσιο που εισάγεται σήμερα θα μπορέσει να ξεπεράσει τις αδυναμίες του παρελθόντος.
Κλείνοντας, θα ήθελα να αναφερθώ και στην υπουργική τροπολογία που αποσύρατε και αφορά στη λειτουργία κέντρων περίθαλψης και διαμονής αδέσποτων ζώων σε δασικές και χορτολιβαδικές εκτάσεις, με στόχο – λέτε – τον περιορισμό της «παράνομης μεταχείρισης των αδέσποτων ζώων από ιδιώτες και σωματεία και την προστασία της δημόσιας υγείας».
Ειλικρινά απορώ πρώτον, για τη σκοπιμότητα αυτής της τροπολογίας την τελευταία στιγμή, όταν υποτίθεται θα έρθει το προσεχές διάστημα νομοσχέδιο ακριβώς για την προστασία των ζώων.
Δεύτερον, σε ποια παράνομη μεταχείριση αδέσποτων ζώων από ιδιώτες και σωματεία αναφέρεται η αιτιολογική έκθεση; Εννοείτε ότι οι φιλοζωικές οργανώσεις και οι εθελοντές που, με δικά τους έξοδα και κόπο, φροντίζουν, περιθάλπουν και σιτίζουν τα αδέσποτα ζώα, για τα οποία η αρμόδια πολιτεία δεν κάνει τίποτα, παρανομούν; Δηλαδή, είναι καλύτερη η λύση που προτείνετε – αν καταλαβαίνω καλά – περίπου να περιφράξετε χωράφια στην ύπαιθρο και να πετάτε μέσα τα αδέσποτα της πόλης για να μη βρωμίζουν τους δρόμους; Ή θέλετε να μου πείτε ότι θα ιδρύσετε άμεσα «κέντρα περίθαλψης και διαμονής» στα δάση και τα λιβάδια, όταν ακόμη και τα ελάχιστα λειτουργούντα παρουσιάζουν βασικές ελλείψεις και υποχρηματοδότηση;
Με ικανοποίηση ακούσαμε ότι αποσύρατε την τροπολογία αυτή. Επειδή, όμως, είπατε ότι θα συμπεριληφθεί στο επερχόμενο νομοσχέδιο για τα ζώα, θα περιμένουμε να δούμε ποιες αλλαγές θα έχουν γίνει και, φυσικά, περιμένουμε να απαλειφθεί αυτή η προσβλητική για κάθε φιλόζωο εισηγητική έκθεση.
Σχετικό βίντεο στο σύνδεσμο:
https://youtu.be/Akv4hnqaohM
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου