του Γκόντη Γεωργίου,
Το τελευταίο διάστημα, μετά
από απουσία μηνών, και ενόψει των δημοτικών εκλογών, επανήλθαν στη δημοσιότητα
οι δημοσκοπήσεις, για τον δήμο μας. Πρόσφατα μάλιστα κυκλοφόρησαν δύο
δημοσκοπήσεις. Η πρώτη από την εταιρεία «tothepoint” για λογαριασμό της
εφημερίδας « ωραιόκαστροtoday και η δεύτερη από την εταιρεία «Οpinion Poll ΕΠΕ», για λογαριασμό της
εφημερίδας “ΠΟΛΙΤΗΣ NEWS»
Αν πάρουμε τον ορισμό της Βικιπαίδεια, με τον
όρο δημοσκόπηση εννοείται “ η έρευνα της κοινής γνώμης που διενεργείται με επιστημονική μεθοδολογία από
εξειδικευμένο προσωπικό και σκοπό έχει την στατιστική καταγραφή της πραγματικότητας αναφορικά με τις απόψεις
ή τις προθέσεις πάνω σε συγκεκριμένα ζητήματα, τα οποία τίθενται με τη μορφή
ερωτημάτων σε επιλεγμένο στατιστικό
δείγμα από ανθρώπους.”.
Πώς να διαβάζετε τις
δημοσκοπήσεις; Έναν επίκαιρο "Οδηγό ανάγνωσης δημοσκοπήσεων" εξέδωσε
ο Σύλλογος Εταιρειών Δημοσκοπήσεων και Έρευνας Αγοράς (ΣΕΔΕΑ), προκειμένου οι
πολίτες, αλλά και οι εμπλεκόμενοι δημοσιογράφοι, πολιτικοί, ερευνητές κ.ά. να
γνωρίζουν τους βασικούς ορισμούς και να λαμβάνουν υπόψη τις συγκεκριμένες
παραμέτρους κατά την ανάγνωση και ερμηνεία των στοιχείων..
Προκειμένου να μην υπάρχουν παρερμηνείες
και να γίνεται αντιληπτό όταν επιχειρείται η δημιουργία εντυπώσεων, ο ΣΕΔΕΑ (Σύλλογος
Εταιρειών Δημοσκοπήσεων ) συνέταξε έναν βασικό οδηγό 5 σημείων, τα οποία οι
αναγνώστες των δημοσκοπήσεων θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη. Πέντε
σημεία ασπίδα στη δημιουργία εντυπώσεων.
1. Ταυτότητα έρευνας: Προσέξτε την
ταυτότητα της έρευνας, όπου θα πρέπει να δηλώνονται τουλάχιστον η εταιρεία που
διενήργησε την έρευνα, ο εντολέας της έρευνας (πελάτης), το μέγεθος του
δείγματος και η γεωγραφική του κάλυψη, ο τρόπος συλλογής των στοιχείων
(προσωπική ή τηλεφωνική συνέντευξη, internet), η περίοδος διεξαγωγής της
έρευνας και το τυπικό στατιστικό σφάλμα σε σχέση με τα αποτελέσματά της.
Επίσης, όταν πρόκειται για δημοσκόπηση με πρόθεση ψήφου, θα πρέπει να δηλώνεται
εάν διενεργήθηκε με χρήση κάλπης ή όχι.
2. Δείγμα - Μέγεθος: Προσέξτε το μέγεθος
του δείγματος της έρευνας. Σε περίπτωση δημοσκόπησης με πρόθεση ψήφου για
βουλευτικές εκλογές ή ευρωεκλογές, το δείγμα θα πρέπει να είναι τουλάχιστον
1.000 άτομα. Σε περίπτωση δημοσκόπησης με πρόθεση ψήφου για δημοτικές εκλογές,
το δείγμα εξαρτάται από το μέγεθος του δήμου, ωστόσο ενδείκνυται να μην είναι
μικρότερο των 300 ατόμων.
3. Δείγμα - Ποιότητα: Προσέξτε τι
αντιπροσωπεύει το δείγμα.
- Ως δημοσκόπηση νοείται κάθε έρευνα που
το δείγμα της είναι αντιπροσωπευτικό του πληθυσμού που διερευνά.
- Οι έρευνες που βασίζονται σε συμμετοχή
με πρωτοβουλία των ίδιων των ερωτώμενων αντί για δειγματοληπτική επιλογή δεν
συνιστούν δημοσκόπηση (π.χ. ερωτηματολόγια που αναρτώνται σε διαδικτυακούς
τόπους).
4. Πρόθεση ψήφου και εκτίμηση
ψήφου: Προσέξτε τη διάκριση ανάμεσα στην πρόθεση και την εκτίμηση ψήφου, όταν
συγκρίνετε τα αποτελέσματα των δημοσκοπήσεων.
- Ο όρος πρόθεση ψήφου αφορά
σε όλες τις απαντήσεις που δίνονται στην ερώτηση «Εάν είχαμε σήμερα εκλογές τι
θα ψηφίζατε;», ακόμη και όταν δεν επιλέγεται κάποιο κόμμα ή υποψήφιος.
- Ο όρος εκτίμηση ψήφου αφορά
την εκτίμηση των ποσοστών των κομμάτων ή των υποψηφίων χωρίς να
συμπεριλαμβάνεται η αδιευκρίνιστη ψήφος (δηλαδή εξαιρουμένων των απαντήσεων
όπως "Δεν έχω αποφασίσει ακόμα, Δεν γνωρίζω, Δεν απαντώ, Άκυρο,
Λευκό").
Εκτίμηση ψήφου όμως δεν σημαίνει τίποτε. Για την ακρίβεια σημαίνει την γνώμη που έχει μια ιδιωτική εταιρία, για το πώς θα ψηφίσουν οι πολίτες. Αυτό δεν είναι δημοσκόπηση. “εκτίμηση ψήφου” είναι προσωπική θεωρία μιας εταιρείας δημοσκοπήσεων και πάντως όχι στατιστική απεικόνιση
5. Εταιρεία Δημοσκοπήσεων: Προσέξτε το όνομα
της εταιρείας που διεξήγαγε τη δημοσκόπηση και την ένδειξη μέλος του ΣΕΔΕΑ. Οι
εταιρείες μέλη του ΣΕΔΕΑ (www.sedea.gr) ελέγχονται συστηματικά και σε τακτά
χρονικά διαστήματα.
Στο ερώτημα εάν μια εφημερίδα δικαιούνται να
εμφανίζει το προϊόν εργασίας μιας ιδιωτικής εταιρίας ως “ δημοσκόπηση”.
Προφανώς.
Για τα υπόλοιπα αρμόδιοι είναι οι αναγνώστες και κανείς άλλος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου